Monday, October 16, 2017

7 Ubat Kencing Manis Berdasarkan Petua Tradisional

Assalamualaikum.


Bila bercakap tentang penyakit kencing manis, mesti risau kan, ada tak rawatan, ada tak cara untuk menyembuhkan, apa ubat yang perlu diambil dan sebagainya. Sememangnya terdapat 2 rawatan perubatan moden yang boleh dilakukan iaitu rawatan insulin dan juga pengambilan ubat bagi kencing manis jenis 2. Tetapi semua rawatan ini akan mempunyai kesan sampingan walaupun terbukti berkesan. Cuma ada juga cara-cara untuk minimakan kesan sampingan tersebut.

Dekat entry ni, mira nak cerita mengenai 7 ubat kencing manis berdasarkan petua tradisional. Petua tradisional ini tidaklah boleh diyakini 100%, tetapi boleh dijadikan ikhtiar untuk mengawal paras gula dalam darah tanpa kesan sampingan. "Natural remedy" biasanya memang terbaik kan sebab tanpa sebarang bahan kimia dan kesan sampingan. Tetapi, sebelum mengambil ubatan tradisional ini, anda dinasihatkan untuk berjumpa dan berbincang dengan doktor terlebih dahulu untuk mengetahui tahap kesihatan anda. 

7 Ubat Kencing Manis Berdasarkan Petua Tradisional

1. Cengkih




Cengkih mengandungi antioksidan dan berfungsi sebagai anti-radang. Ia juga bagus untuk penghadaman bagi pesakit kencing manis selain dari untuk menjaga jantung. Pesakit kencing manis yang disebabkan oleh masalah berat badan terutama, memerlukan cengkih sebagai agen pelawasan yang seterusnya membantu untuk mengawal berat badan.


2. Teh Hijau




Ekstrak teh hijau boleh membantu untuk proses pembakaran lemak dan kalori yang penting bagi proses penurunan berat badan. Teh hijau ini dikatakan mampu membantu untuk menurunkan berat badan. Proses pencernaan yang bagus, penyerapan dan metabolism makanan dapat ditingkatkan dengan pengambilan ekstrak teh hijau ini. Bagi pesakit diabetes, penurunan berat badan amat penting bagi mereka untuk mengawal paras gula dalam darah. Selain itu, ia juga membantu untuk menurunkan paras gula dalam darah dan sangat bagus bagi pesakit kencing manis.


3. Peria Katak




Peria katak ini dikatakan bagus dan berkesan untuk pesakit kencing manis kerana mengandungi hipoglisemik yang boleh membantu mengawal atau menurunkan kadar gula dalam darah. Terdapat entry sebelum ini yang dah mira kongsikan khasiat peria katak bagi pesakit kencing manis. Boleh baca entry di link di bawah ya. 

Baca juga:

4. Rosemary




Rosemary membantu untuk menurunkan berat badan yang merupakan kunci bagi pesakit diabetes yang disebabkan oleh obesiti. Dengan mengamalkan rosemary, inshaAllah berat badan dapat dikawal dan diturunkan dengan cara tradisional dan tidak merbahaya. Selain itu, yang paling penting khasiatnya adalah membantu untuk menormalkan paras gula dalam darah secara semulajadi.

5. Halia


Diabetes merupakan penyakit yang disebabkan oleh gangguan pencernaan dan kebiasaannya pesakit ini mempunyai masalah refluks asid. Di sini halia berfungsi bagi melegakan saluran pencernaan dan membantu penghadaman. Halia juga membantu bagi meningkatkan paras hormon dalam badan dan pada masa yang sama membantu mengawal paras gula dalam darah. 


6. Daun kari



Daun kari kebiasaannya popular untuk dunia masakan tapi tahukah anda bahawa daun kari juga mampu membantu untuk mengawal paras glukosa darah. Menurut satu kajian di India, daun kari mengandungi fitokimia yang dapat mengawal paras gula dalam darah bagi pesakit diabetes jenis 2 dengan membantu untuk menurunkan paras glukosa darah selepas berpuasa. 
7. Daun Sage



Sejak berabad lalu, daun sage telah digunakan dalam dunia perubatan tradisional  sebagai salah satu ramuan yang bertujuan untuk mengurangkan paras gula dalam darah. Menurut satu kajian dalam British Journal of Nutrition, daun ini dikatakan mempunyai kesan seperti metformin yang merupakan ubat bagi pesakit diabetes. Anda dinasihatkan agar tidak mengambil herba sage ini bersama dengan ubat diabetes kerana boleh menyebabkan anda terkena hipoglisemia iaitu paras gula terlalu rendah. 
Selain ubatan tradisional di atas, di sini mira terangkan beberapa pilihan rawatan moden yang anda boleh lakukan beserta beberapa kesan sampingan. 

1. Rawatan insulin
Rawatan insulin merupakan rawatan yang paling berkesan bagi menurunkan dan juga mengawal paras gula dalam darah. Rawatan ini juga bagus dan berkesan untuk mengelakkan sebarang komplikasi diabetes dari terus berkembang dan juga gejala penyakit diabetes dapat dikurangkan. Tetapi terdapat beberapa kesan sampingannya seperti menyebabkan merasa sedikit sakit, berkemungkinan untuk terkena hipoglisemia (paras gula terlalu rendah) dan juga boleh menyebabkan pertambahan berat badan. 
2. Menggunakan jenis ubat pil diabetes
Selain meggunakan rawatan insulin, pilihan ini adalah pilihan ramai untuk mengawal diabetes kerana lebih mudah, praktikal dan tidak menyakitkan. Melalui pengambilan ubat pil diabetes, dapat membantu menurunkan paras gula dalam darah, mengurangkan risiko komplikasi diabetes seperti jantung, mata, buah pinggang dan juga gejala-gejala lain dapat dikurangkan. Yang paling penting, dengan pengambilan ubat, segala kesan sampingan rawatan insulin seperti hipoglisemia, kesakitan dan pertambahan berat badan dapat dielakkan. Tetapi kemungkinan ada juga kesan sampingan dari pengambilan ubat-ubatan ini seperti kemungkinan paras gula tidak berubah, memerlukan anda untuk makan banyak pil dan lain-lain.

Selain dari rawatan moden atau tradisional, anda juga boleh ikhtiar dengan Vivix Shaklee yang boleh membantu mengawal paras gula dalam darah. Resveratrol yang terdapat dalam Vivix ini dapat membantu untuk mengurangkan kadar gula dalam darah. Diperbuat daripada kulit anggur Muscadine. Rasanya sedap. Resveratrol ini dapat membantu membaiki sel Pankreas yang rosak yang menyebabkan kadar gula semakin tinggi. Oleh itu, apabila organ pankreas sudah mula pulih semula, secara tidak langsung dapat mengawal kadar gula dalam darah. Mudah-mudahan dengan izin Allah, dapat membantu anda mengawal kencing manis dan sentiasa dalam kesihatan yang baik inshaAllah.

Jadi, pilihan di tangan anda. Kita hanya mampu ikhtiar yang terbaik, moga ada yang serasi dengan kita dan dengan izin Allah dapat membantu menyembuhkan. Apa pun, berbincanglah dengan doktor anda untuk mengetahui tahap kesihatan anda terlebih dahulu. 

Untuk sebarang pertanyaan atau order produk Shaklee, boleh hubungi
PUAN NUR AMIRAH 
SHAKLEE ID: 1243910
CONTACT NO: +6017-424 7110
POS: SELURUH MALAYSIA, SINGAPORE, BRUNEI, INDONESIA DLL

Thank you for reading!

Rujukan: https://umexpert.um.edu.my/file/publication/00000966_128005.pdf


Baca juga:
[10 Tanda-tanda Diabetes Peringkat Awal]
[8 Petua Kencing Manis]
[4 Khasiat Peria Katak Bagi Penghidap Kencing Manis]
[7 Resepi Lazat Peria Katak Ubat Kencing Manis Tradisional]
[7 Cara Mencegah Kencing Manis]

No comments:

Post a Comment