Tuesday, October 17, 2017

Petua Menghilangkan Jerawat

Assalamualaikum.


Ahaaa, mesti ada yang ternanti-nanti entry ni kan. Seperti yang dijanjikan, mira nak share petua menghilangkan jerawat secara tradisional. Sekarang ni memang banyak ubat-ubat yang cakap boleh hilangkan jerawat dalam masa yang pantas, tapi sampai bila kita nak bergantung dengan bahan kimia kan. Why not kita try cara tradisional yang kebanyakkannya memang berkesan. "Natural remedy" always the best. Tanpa bahan pengawet dan bahan kimia, diyakini 100% selamat. 

Sebelum tu, kenali dulu jenis jerawat dan tips untuk hilangkan jerawat di sini:

Jenis Jerawat dan Tips Hilangkan Jerawat


Petua menghilangkan jerawat secara tradisional

1. Serbuk Kayu Manis dan bedak sejuk



Petua ni mira sendiri dah cuba dan memang selalu buat. Memang berkesan. Jerawat sangat cepat kecut dan tiada kesan pun. Bukan tu saja, parut jerawat pun makin pudar! Bolehlah cuba, ambil sedikit serbuk kayu manis dan 2 biji bedak sejuk, campurkan dengan air sedikit asalkan semua larut. Bolehlah disapu pada wajah dan dibiarkan kering. Perlu diingatkan, bila pakai kayu manis akan beri kesan pedih pada wajah. Tapi itu cuma seketika saja, dalam 1 minit dah hilang. Dan selepas amalkan lebih 3-4 hari, kulit dah tiada pedih-pedih lagi sebab dah serasi. 


2. Serbuk Kunyit 


Kunyit memang sinonim untuk membantu mengecutkan jerawat. Ambil satu sudu serbuk kunyit dan titiskan sedikit air dan sapu pada jerawat selama beberapa minit. Lakukan sehingga jerawat kecut.

3. Bawang Putih


Bawang putih mengandungi sulfur yang membantu untuk mengecutkan jerawat dengan cepat. Potong bawang putih kepada dua dan tekap pada jerawat sehingga terasa jus bawang putih melekat pada jerawat.

4. Ais


Ais juga selalu digunakan untuk mengecutkan jerawat kerana ais yang bersifat sejuk membantu untuk meredakan keradangan. 



5. Putih Telur 



Putih telur sesuai dijadikan masker untuk wajah supaya kulit jadi lebih halus dan secara tak langsung boleh membantu untuk mengecutkan jerawat. 



6. Jus lemon




Jus lemon sangat bagus untuk membantu mengecutkan jerawat. Perah jus lemon dan dengan mengguna bebola kapas, tekap pada jerawat selama 20 minit dan bilas. Lakukan dua tiga kali sehari untuk kesan yang cepat.

7. Ubat Gigi


Mira tak tau sejauh mana keberkesanan ubat gigi dalam membantu untuk mengecutkan jerawat. Tetapi ramai dah cuba dan berkesan. Boleh cuba. Sebelum masuk tidur, sapu ubat gigi pada jerawat dan biarkan semalaman.

8. Madu


Madu juga sangat bagus untuk jerawat. Ambil sedikit madu mengguna bebola kapas dan tekap pada jerawat. Ulangi sehingga jerawat kecut,

9. Jus Daun Pudina


Baru dengar nama pun dah terasa kesegarannya kan. Belum pakai lagi. Blend daun pudina dengan sedikit air. Tapis airnya dan bolehlah disapu pada seluruh wajah. Lakukan sebelum tidur dan biarkan semalaman

10.  Serbuk vitamin C/E, ESP dan omega guard Shaklee



Yang ni special mira bagitau mira selalu guna. Even bukan petua tradisional, tapi bahan2 dalam Shaklee adalah natural dan organik. Jadi memang tak ragu-ragu nak pakai dan biasanya berkesan. Kulit jadi lebih smooth dan bersih. Produknya bukan boleh buat makan je, tapi boleh juga buat untuk kecantikan kulit. Best kan. Nak tau lebih lanjut, boleh beli dengan mira dan mira akan consult exclusively untuk anda ya.

Haaa, itulah antara 10 petua untuk menghilangkan jerawat secara alami dan tiada bahan kimia. Anda bolehlah cuba lakukannya hari ini dan lihat yang mana serasi dengan anda. Selamat mencuba!


Untuk sebarang pertanyaan atau order produk Shaklee, boleh hubungi
PUAN NUR AMIRAH 
SHAKLEE ID: 1243910
CONTACT NO: +6017-424 7110
POS: SELURUH MALAYSIA, SINGAPORE, BRUNEI, INDONESIA DLL

Thank you for reading!

No comments:

Post a Comment