Tuesday, October 10, 2017

8 Petua Kencing Manis

Assalamualaikum.

Pada entry lepas, mira dah bercerita tentang tanda-tanda atau simptom kencing manis. Hari ni mira nak cerita tentang petua kencing manis yang selamat dan boleh diamalkan oleh semua pesakit kencing manis jenis II. Petua-petua ini sudah menjadi pilihan ramai sejak berkurun yang lalu. Mesti tertanya-tanya kan apa petuanya tu? Jom sambung baca. 

Selain dari makan ubat-ubatan moden, kita juga boleh ikhtiar dengan ubatan tradisional untuk dijadikan pelengkap. Jika serasi dengan badan, inshaAllah paras gula dalam darah dapat dikawal dengan baik. Terdapat beberapa petua yang sering digunakan oleh masyarakat kita dan ada yang terbukti dapat mengawal paras gula dalam darah. 

Petua Kencing Manis 
1. Peria Katak
2. Lidah Buaya 
3. Kayu Manis
4. Halia
5. Kacang Bendi
6. Bawang putih
7. Gaharu
8. Patawali/Akar Seruntun

Jom tengok dengan lebih mendalam bagaimana petua-petua ini berfungsi bagi menurunkan atau mengawal paras gula dalam darah bagi pesakit kencing manis.

1. Peria Katak

Keratan rentas peria katak 

Peria katak ini selain terkenal sebagai makanan atau sayuran harian, ia juga terkenal digunakan sebagai ubat tradisional untuk macam-macam jenis penyakit termasuk untuk pesakit kencing manis/diabetes jenis II. Mungkin peria ini bukan pilihan ramai untuk mencuba kerana rasanya yang pahit tapi ketahuilah kebiasaannya penawar yang pahit itu yang paling mujarab.

Terdapat sekurang-kurangnya tiga jenis zat aktif yang bersifat anti-diabetes dalam buah peria katak. Antaranya adalah charantin yang terbukti memberi kesan untuk menurunkan kadar gula dalam darah, polipeptida-p (sebatian insulin) dan vicine. Selain itu, buah ini juga mempunyai lektin yang berfungsi pada tisu periferal dan menekan selera makan yang membantu untuk mengurangkan konsentrasi glukosa darah.

2. Lidah Buaya

Keratan rentas lidah buaya

Terdapat satu penyelidikan awal yang mengatakan dapat meningkatkan paras gula dalam darah bagi pesakit kencing manis dengan pengambilan jus lidah buaya. Jus ini berfungsi untuk menurunkan lipid darah pesakit, menjadikan luka sembuh dengan lebih cepat dan juga dapat membantu mengurangkan bengkak. Kebiasaannya ulser kaki dan luka pada pesakit diabetes memakan masa yang lama untuk sembuh. Jadi, dengan pengambilan jus lidah buaya ini dapat membantu untuk mempercepat penyembuhan luka. 


3. Kayu Manis

Kayu manis

Kayu manis bukan sahaja boleh dibuat untuk masakan, tetapi ia juga mempunyai khasiat tersendiri. Ia mempunyai fungsi anti-diabetes yang boleh membantu mengawal tahap glukosa darah. Eugenol yang terdapat dalam kayu manis dikatakan mampu mengurangkan atau mengawal paras gula dalam darah untuk pesakit kencing manis. 

4. Halia

Keratan rentas halia

Halia juga sangat terkenal penggunaanya dalam masakan. Ia juga terkenal sebagai rawatan ubatan herba untuk mereka yang mempunyai masalah pencernaan, dan mual. Tetapi tahukah anda halia ini dapat membantu dalam perembesan insulin, mengawal glisemik dan juga melindungi katarak bagi pesakit diabetes. Halia juga dapat membantu mengawal kadar gula dalam darah bagi jangka masa yang panjang untuk pesakit diabetes jenis II. Menurut seorang penyelidik dari Australia, gingerol yang terdapat dari ekstrak Buderim Ginger (minyak halia Australia) merupakan komponen utama yang aktif yang membolehkan glukosa dibawa ke dalam sel-sel otot tanpa bantuan insulin dan membantu untuk mengawal paras gula dalam darah.


5. Kacang Bendi

Keratan rentas bendi

Kacang bendi bukan sahaja sedap dimakan sebagai sayuran, tetapi ia juga mempunyai kesan yang bagus bagi mengawal paras gula dalam darah dan juga terdapat khasiat-khasiat lain untuk kesihatan. Ia dikenali sebagai "superfood" bagi mereka yang menghidap diabetes atau berisiko untuk menghidap diabetes. 


6. Bawang putih

Bawang putih 

Bawang putih memang terkenal dengan sifat anti-oksidannya. Terdapat beberapa kajian yang menunjukkan hasil positif mengenai perkaitan bawang putih dengan paras glukosa insulin dan darah. Bawang putih ini dikatakan mampi meningkat rembesan, menurunkan paras gula dalam darah dan juga melambatkan pengurangan insulin. Tetapi, kajian lanjut masih perlu dijalankan terhadap keberkesanan bawang putih ini.

7. Gaharu 


Daun gaharu

Rasanya tidak ramai yang tahu mengenai gaharu. Pokok gaharu dikenali sebagai "emas hitam hutan". Pokok ini sangat terkenal kerana mempunyai pelbagai manfaat dan paling dikehendaki di dunia. Tetapi terdapat manfaat lain daun gaharu yang kurang diketahui umum. Daun gaharu juga boleh dijadikan ubatan dan dikatakan membantu untuk menormalkan gula dalam darah bagi pesakit diabetes. Daun gaharu mengandungi saponin, flavonoid, dan heksadekanoat. Menurut para pengamal herba, daun ini boleh membantu mengawal paras gula dan boleh diminum seperti teh. Daunnya dikeringkan sehingga warna hijaunya hilang dan melalui proses pengeringan. Kemudian, dikisar dan boleh dibancuh dengan air panas seperti serbuk teh biasa. Ekstrak daun gaharu juga mempunyai analgesik yang bersifat anti-radang dan boleh merawat keradangan. 

8. Patawali/Akar Seruntun


Pokok patawali

Patawali juga dikenali sebagai akar seruntun, batang wali, atau brotowali. Pokok ini mudah tumbuh menjalar di pagar-pagar dan berjurai. Batang patawali ini merupakan bahagian yang mengandungi paling banyak khasiat dan juga digunakan untuk pesakit kencing manis. Cara menggunakannya mudah sahaja, cuma rebus batangnya, ditapis dan diminum segelas sehari. Air rebusannya boleh diminum untuk mengawal paras gula dalam darah bagi pesakit diabetes.

Jadi, itulah 8 petua tradisional untuk pesakit kencing manis yang sudah digunakan sejak berkurun lama oleh nenek moyang kita. Bolehlah ikhtiar dengan mengamalkan petua-petua di atas ya. Tetapi sebelum itu, dpaatkan konsultasi doktor terlebih dahulu bagi mengetahui tahap kesihatan anda. 

Mudah-mudahan kita semua dikurniakan kesihatan yang baik-baik saja dan dijauhkan dari penyakit ini. Selain menggunakan petua di atas, boleh juga ikhtiar dengan produk terbaik Shaklee iaitu produk yang diberi nama Vivix Shaklee yang sangat bagus untuk pesakit kencing manis. Resveratrol yang terdapat dalam Vivix ini dapat membantu untuk mengurangkan kadar gula dalam darah. Jika tak sanggup amalkan petua-petua tradisional ini, bolehlah cuba pati resveratrol yang terdapat dalam Vivix Shaklee ni. Diperbuat daripada kulit anggur Muscadine. Rasanya sedap. Resveratrol ini dapat membantu membaiki sel Pankreas yang rosak yang menyebabkan kadar gula semakin tinggi. Oleh itu, apabila organ pankreas sudah mula pulih semula, secara tidak langsung dapat mengawal kadar gula dalam darah.


Untuk sebarang pertanyaan atau order produk Shaklee, boleh hubungi
PUAN NUR AMIRAH 
SHAKLEE ID: 1243910
CONTACT NO: +6017-424 7110
POS: SELURUH MALAYSIA, SINGAPORE, BRUNEI, INDONESIA DLL


KAWASAN COD: KOTA TINGGI, JOHOR BAHRU

Thank you for reading!

No comments:

Post a Comment